Catalin Dorian Florescu - Zaira

• PDF
Gebruikerswaardering: / 0
LaagsteHoogste

ZairaWat een ontdekking: de prachtige boeken van Carlos Ruiz Zafon en Charles Lewinsky staan niet op zichzelf, maar zijn onderdeel van een serie, Grote Verhalenvertellers geheten! Weet je meteen wat je moet lezen. Zaira bijvoorbeeld, van de Roemeens-Zwitserse schrijver Catalin Dorian Florescu. Hoofdpersoon van dit boek is de moedige Zaira.

Ze groeit op in een Roemeense aristocratische familie, in een tijd dat er nog niet zoiets als het Oostblok bestond. Haar ouders houden zich liever bezig met het jetsetleven in de hoofdstad dan met hun dochter, dus het leven van Zaira op het afgelegen landgoed is eenzaam. Zaira’s oudere neef Zizi is haar rots in de branding, maar als grootgrondbezitter krijgt hij het zwaar te verduren als de communisten aan de macht komen. Zaira vlucht in een aantal onmogelijke liefdes en wordt zwanger, maar de onderdrukkers laten haar en haar familie niet met rust. Op het nippertje wijkt ze uit naar Amerika, waar ze met haar dochter en een nieuwe man zo goed en zo kwaad als het gaat een nieuw bestaan opbouwt. Jarenlang blijven de raadsels die in Roemenië achterblijven onopgelost.

Veel mooie boeken gaan over de tweede wereldoorlog, maar Florescu sleept je mee in de noodlottige geschiedenis waar Oost-Europa ná WOII mee te maken kreeg. De strijd die Zaira tegen haar communistische vijanden levert is al net zo indrukwekkend als de liefdesgeschiedenis tussen haar en de mooie poppenspeler Traian. Dat aan het einde ook nog een verrassend en doordacht plot volgt, maakt dat dit je dit boek niet snel meer vergeet.

Meer informatie over dit boek...

my.ripxx.com/?nst=709 facebook open graph search